The ideas of »tradition« and »innovation« articulated by cultural historiography have in recent decades been presented as central categories both in popular and in highly stratified collective and cultural memory concepts. This volume contains studies in the English and German languages exploring the dichotomy of...
The ideas of »tradition« and »innovation« articulated by cultural historiography have in recent decades been presented as central categories both in popular and in highly stratified collective and cultural memory concepts. This volume contains studies in the English and German languages exploring the dichotomy of old and new as well as seeking to shed some light on the characteristics of the rise of new scientific theories and practices. All contributors are aiming to analyse the formation and development of sciences within the realms of »tradition« and »innovation« from historical perspectives. The era concerned is the so called Sattelzeit (1770-1830), that is, a transitionary period from the contemporary perspective, encompassing the evolvement of complex processes of novel methods of cognition and observation, the introduction and adaptation of new scientific contents, and their socialization (»Vergesellschaftung«) through various media. The papers have been edited in four thematic chapters focusing on the uses of concepts and of terms, the practices of knowledge production, the tools of mediality regarding reception and dissemination, including the relevant issues of specific fields of disciplines such as linguistics, aesthetics, history, philosophy, statistics, ethnology, medicine, and agronomics.
Die Aufklärung setzt „ganz auf die Wissenschaft“. Das 18. Jahrhundert ist ein Jahrhundert der Verwissenschaftlichung. In einem keineswegs einheitlichen und selten geradlinigen Prozess transformiert sich Wissenschaft. Sie hat am Ende des 18. Jahrhunderts eine andere Gestalt als zu dessen Beginn. Ausdifferenzierung, Neuorganisation, beschleunigter Themenwandel, Methodisierung und Verselbständigung charakterisieren die Wissenschaft des 18. Jahrhunderts. Wegen dieser Transformationen ist die aufklärerische Wissenschaft jüngst als „Labor der Moderne“ apostrophiert worden. Eine solche Perspektive nimmt allerdings die spezifische innovative Ausformung der aufklärerischen Wissenschaftlichkeit nur unzureichend in den Blick. Das genaue Ausmaß der strukturellen Transformationen dessen, was unter Wissenschaft verstanden worden ist, die des aufklärerischen Konzepts von Wissenschaftlichkeit ist noch kaum gestellt, geschweige denn hinreichend untersucht worden. Der vorliegende Band versucht sich einer solchen Untersuchung anzunähern.